fbpx

Reklamationsret på brugte biler

Bliv klogere på dine rettigheder som bilkøber

Her kan du blive klogere på din reklamationsret på en brugt bil, fabriksgaranti på nye biler og dine muligheder for at klage – hvad enten du køber en brugt eller en ny bil.

Reklamationsret på brugte biler

Når du køber en brugt bil hos os, har du en reklamationsret på to år. Din reklamationsret er sikret i henhold til Købeloven.

Hvis din bil går i stykker efter købet, eller hvis du opdager en fejl, kan du benytte dig af reklamationsretten.

Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få rettet op på eventuelle fejl, der er ved den vare, du har købt. Hvis sælgeren ikke kan reparere eller ombytte varen, kan du kræve at få dine penge tilbage mod at levere varen tilbage.

Hvad er omfattet af reklamationsretten på brugte biler?

Fejl og mangler på den brugte bil er omfattet er reklamationsretten.

Din ret til at reklamere over en brugt bil skal dog ses i forhold til bilen på købstidspunktet. F.eks. bilens alder, købspris, stand og hvordan den er blevet markedsført.

Tjek beskrivelsen i annoncen

Det har betydning for dine klagemuligheder, hvordan bilen har været beskrevet i annoncen. Er den beskrevet som “nysynet og i tiptop stand”, eller som “slidt, men i stand til at køre”?

Er fejl og mangler tydeligt og konkret beskrevet i annoncen for bilen, kan du ikke reklamere over dem senere. Står det eksempelvis tydeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve, at sælgeren skal betale for dem.

Du kan heller ikke reklamere over mangler, som du åbenlyst har set ved købet, som smadrede ruder, store tydelige buler eller lignende.

Fejl, der blot skyldes almindeligt og forventeligt slid på bilen, er ikke omfattet af reklamationsretten.

Reklamér over fejl og mangler

Du kan reklamere over en fejl, som var tilstede, da du købte bilen. Det er dig, som køber, der har bevisbyrden for, at der er en fejl på bilen, og at fejlen var der på købstidspunktet.

For at du kan reklamere over fejlen, skal der være tale om en såkaldt oprindelig fejl.

Oprindelig fejl og formodningsreglen når du køber bil

For at afgøre om der er tale om en oprindelig fejl, bruges den såkaldte ”formodningsregel.” Formodningsreglen siger, at en fejl, der opstår inden for seks måneder efter du har købt bilen, formodes at have været til stede på købstidspunktet. Den skal derfor betragtes som en oprindelig fejl. I det tilfælde er det sælgeren, som skal sandsynliggøre, at fejlen først er opstået efter købet.

Sælger kan somme tider løfte den bevisbyrde ud fra fejlens karakter. Sælger kan også få en erklæring fra en uvildig tredjepart, som har undersøgt bilen og ikke fundet nogle fejl. Hvis det ligger helt fast, at en fejl først er opstået efter købet, er fejlen ikke omfattet af reklamationsretten.

Når du køber din brugte bil hos os, er du altid velkommen til at få lavet en test af en uvildig tredjepart (f.eks. FDM), inden du træffer din beslutning. Denne test betaler du selv for, men alle evt. 0-markerede fejl sørger vi naturligvis for at rette inden overtagelse.

SEAT fabriksgaranti på nye biler

SEAT tilbyder fabriksgaranti på nye biler. Fabriksgaranti betyder, at hvis der dukker fejl op på din bil inden for en fastsat periode, så dækkes udbedringen af disse fejl af fabrikanten.

SEAT tilbyder to års fabriksgaranti. Det betyder, at viser der sig fejl i materiale eller fabrikation inden for to år efter at bilen er blevet leveret til dig, eller opstår der en eventuel nødsituation som følge af sådanne fejl, vil ethvert autoriseret SEAT-værksted i Europa afhjælpe fejlen uden beregning – og bevisbyrden for fejlen ligger hos SEAT.

Ydermere giver SEAT tre års garanti på lakken og 12 års garanti mod rustgennemtæring.

Læs om SEAT fabriksgaranti her

Dét siger vores kunder om os