SEAT Ibiza og Hyundai i30 har begge højeste sikkerhedsniveau, nemlig fem stjerner i EURO NCAPs crash test

Topsikre biler hos Storgaard Biler

Sikkerhedsniveau helt i top. Det er dommen over den nye SEAT Ibiza og den nye Hyundai i30, som begge har fået den maksimale sikkerhedsscore på fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest.

Højeste sikkerhedsniveau i SEAT Ibiza og Hyundai i30

I testresultaterne af SEAT Ibiza og Hyundai i30 fremhæver Euro NCAP især det avancerede sikkerhedsudstyr, der er indført som standardudstyr i begge modeller.

Mens andre minibiler i a-klassen tilbyder automatisk nødbremsesystem som et tilkøb, er nødbremsesystemet med fodgængeralarm standard i både den nye Ibiza og den nye i30.

Generalsekretæren for Euro NCAP Michiel van Ratingen siger om de nye testresultater:

“Jo udbredt disse nye teknologier bliver, og jo mere de bliver standard i alle biler, jo bedre bliver sikkerheden på vejene – til gavn for os alle sammen. Derfor vil vi gerne belønne producenterne for, at pålidelige nødbremse-systemer nu er indført som standard i bilerne.”

Læs det fulde testresultat af SEAT Ibiza (bemærk at siden er på engelsk)

Se resultatet af Hyundai i30s sikkerhedstest (bemærk at siden er på engelsk)

Hvad betyder fem stjerner i Euro NCAP?

Fem stjerner i Euro NCAP er den højeste score, som en bil kan få.

Fem stjerner betyder, at bilen har klaret sig godt i kollisions-simulationer. Altså at skaderne, som passagerne kan pådrage sig, er minimeret mest muligt.

For at få fem stjerner skal bilen desuden indeholde pålideligt sikkerhedsudstyr, som hjælper bilisten med at undgå kollisioner, f.eks. nødbremse, baksensor, kamera osv.

Skalaen går fra en til fem stjerner.

Bilerne i testen vurderes på baggrund af en række simulerede kollisioner, som Euro NCAP opstiller. Kollisionerne ligner de kollisioner, som bilister og andre trafikanter, kan komme ud for i virkelighedens verden.

I testene bruges dummies, som efterfølgende analyseres for skader. Ligeledes optages kollisionerne på video og analyseres af eksperter.

Læs mere om Euro NCAP og deres arbejde (bemærk at siden er på engelsk)