To biler i én? Jeps! Fordelene ved plug-in hybridbiler er mange:
Plug-in hybridbiler er i bund og grund det samme som almindelige hybridbiler, men i modsætning til hybridbilen, kan du selv lade batteriet i plug-in hybridbil op. En plug-in hybrid kan lades op fra en ladestander enten derhjemme eller ude, eller i nødstilfælde fra en stikkontakt.
En plug-in hybrid fungerer som ren elbil over korte distancer. Derefter fungerer den som en hybridbil, hvor den kører både på brændstof og el.
Plug-in hybridbiler er udstyret med større batterier end hybridbilerne, men et mindre batteri end man finder i en elbil. Vores plug-in hybrid SEAT Leon har et batteri på 12,8 kWh og kan køre op til 63 km på ren el på et fuldt opladt batteri.
Bilen oplader også sig selv, når benzinmotoren startes, og når bilen bremser. Bilen kører på el, så snart der er nok energi på batteriet til fremdrift. Du kan i de fleste modeller vælge mellem at køre på ren strøm, som hybridbil, kun med brændstof eller oplade batteriet med energi fra brændstofmotoren. Ved behov for kraftig acceleration eller høj fart kan el- og benzinmotorerne supplere hinanden.
I princippet ja. Der følger oftest en 230 Volt-lader med plug-in hybridbiler – det såkaldte mormorkabel. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler dog, at man ikke bruger den almindelige stikkontakt til opladning, fordi der er risiko for overophedning af husets elinstallation.
Boligernes el-net er ikke designet til at håndtere den store belastning, der opstår under flere timers opladning. Du bør derfor betragte 230 Volt-laderen som en nødløsning.
Vælger du at oplade din plug-in hybridbil fra en stikkontakt med det såkaldte mormorkabel, skal du være opmærksom på, at stikkontakten skal have jordforbindelse. Mormorkablets stik er ofte udstyret med jord-hanstik (det 3. ben i stikket), men det er ikke alle stikkontakter, der er forbundet til jord, selvom stikkontakterne er udstyret med hul til jordbenet. Undersøg derfor om stikkontakten har jordforbindelse. Har stikket ikke det, anbefaler vi, at du undlader at bruge stikkontakten.
Nej. Alle højvoltkomponenter i bilen – herunder batteripakken – er særskilt isolerede fra resten af ledningsnettet, hvilket betyder, at risikoen for kortslutning er minimal.
Yderligere kontrolleres alle højvoltkomponenterne løbende under kørsel, hvilket resulterer i, at batteripakken frakobles, hvis batteritemperaturen bliver for høj, hvis der opstår kortslutning i ledningsnettet eller i andre højvoltkomponenter samt øvrige ved driftsforstyrrelser.
I ladekablet er der ofte indbygget en temperaturføler, der overvåger og stopper opladningen, hvis laderens styreenhed registrerer for høj temperatur gennem kablet. Når ladekablet monteres mellem bilen og ladestanderen eller stikkontakten, kontrolleres både kabel, bil og ladestander inden opladningen begynder.
Mange overvejer en plug-in hybrid, fordi de gerne vil have en elbil, men ikke vil lade sig begrænse af rækkevidde og ladetid. Plug-in hybridbiler kan køre som elbil på korte afstande, og når du kører langt, kan den blot fortsætte på benzin eller diesel.
De fleste plug-in hybridbiler kan køre så langt på el, at hvis du har 15-20-25 km på arbejde, så kan du køre på ren el i hverdagene, og først skifte til benzin på de lange ture. Vores plug-in hybrid SEAT Leon kan køre op til 63 km på el, før den slår benzinmotoren til.
Rækkevidden afhænger blandt andet af:
Du skal forvente, at bilen kører kortere på el ved motorvejskørsel og om vinteren.
Nej – batteriet tager ikke skade. Plug-in hybridbiler tåler ”sjat opladning” på samme måde som fx din telefon.
Bykørsel
En plug-in hybridbil er virkelig velegnet til kørsel i byen, fordi du kan køre på ren el og dermed undgå af forurene lokalt.
Landevejskørsel
Plug-in hybridbiler kan køre på ren el på landevejen. Her vil du også kunne opnå en fornuftig rækkevidde på batteriet. Bemærk, at motoren vil starte af og til i biler uden varmepumpe eller elvarme.
Motorvejskørsel
Plug-in-hybridbiler kan godt køre på el ved de høje hastigheder. Her vil du dog kunne opleve, at forbrændingsmotoren slår til bl.a. ved acceleration. Typisk vil batteriet blive ladet op, når du kører på motorvej.