Blog om biler har kåret Hyundai KONA til den bedste pendler mini SUV

Hyundai KONA er bedste mini-SUV til pendlere

Vores Hyundai KONA er fortsat en af de mest populære mini-SUV’er, eller crossovers, på det danske marked. Og med god grund. Dens kompakte størrelse gør den nem at manøvrere i byen, men den er samtidig rummelig nok til lange ture. Og så bliver den lidt højere siddehøjde stadig mere efterspurgt – du får et bedre overblik i trafikken og mange sætter pris på at sætte sig ind snarere end at sætte sig ned i bilen.

En lille crossover som pendlerbil?

I takt med, at mini-SUV’erne stiger i popularitet, jo flere behov skal de små biler kunne dække. Der skal også være udgaver til dem, der kører rigtig mange kilometer hvert år, og derfor kan langt de fleste biler i klassen fås med en effektiv og moderne dieselmotor.

For at teste hvad de populære mini-SUV’er med de nyeste dieselmotorer dur til, har Blog om Biler sat vores Hyundai KONA stævne mod Mazdas populære CX-3. Duellen står helt præcist mellem Hyundai KONA 1,6 CRDi Premium med 115 hk og Mazda CX-3 1,8 Skyactiv-D Optimum med præcis samme ydelse.

De er begge blandt de nyeste dieselmotorer på markedet og blandt de mest eftersøgte bilmodeller på markedet. Men hvordan klarer de sig som pendlerbil?

KONAs brændstoføkonomi imponerer

De to duellanter blev udsat for en ugelang test, som både bragte dem rundt i byen, på landevejene og på motorvejen. Mens Mazda XC-3 kørte 18 km/l i gennemsnit, gjorde Hyundai KONA det bedre: Cirka 19,5 km/l, som er meget tæt på det officielle forbrug, som er opgivet til 20,0 km/l.

Du kommer billigst til KONA

Prismæssigt kommer du også billigere til KONA med dieselmotor end til Mazda CX-3.

Basisudgaven af KONA 1,6 CRDi, Life-versionen, koster 199.995 kr. Så får du udstyr som:

  • 16” alufælge
  • Aircondition
  • Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse
  • El-spejle med varme
  • Fartpilot
  • (Kunst-)læder på rattet og gearknoppen
  • Træthedsregistrering
  • Varme i rattet og forsæderne

… Men lidt mere udstyr hos Mazda

Den tilsvarende basismodel af CX-3 hos Mazda hedder Vision og starter fra 227.779 kr. Det er en smule mere end KONA, men til gengæld får du også en smule mere udstyr; bl.a. automatisk klimaanlæg, infotainmentsystem med 7” skærm, regnsensor, parkeringssensorer bag og ægte læder på rattet.

De to testmodeller fra begge mærker er topmodellerne og koster hhv. 259.995 kr. for en Hyundai KONA 1,6 CRDi Premium, mens Mazdas CX-3 Optimum koster 264.276 kr. Så stort set det samme – og med næsten ens udstyrslister.

Hyundai KONA er testvinder

Efter den ugelange duel mellem de to biler er konklusionen fra Blog om Biler klar: Hyundai KONA er klart testvinder!

Godt nok har Mazda kælet for lækre interiørdetaljer i CX-3, som også har længere udstyrsliste fra standard, men den har, ifølge Blog om Biler, grundlæggende mangler: Den mangler plads, den har en uharmonisk undervogn, og så er dieselmotoren og den manuelle gearkasse ikke faldet godt nok ud.

Hyundai gør det bare bedre med den nye 1,6-liters dieselmotor i KONA. Den trækker godt og harmonisk, og den støjer mindre. KONA er dertil bedre indrettet, mere rummelig og har højere komfort og en bedre brændstoføkonomi.

Læs hele Blog om Bilers anmeldelse af de to duellanter her